Tips om relaxt naar de sneeuw te rijden

Arjen op 13 februari 2015· 33 reacties

Opweg naar de sneeuw!
Opweg naar de sneeuw!

Dit weekend begint de eerste uittocht van wintersporters die weer massaal naar de Alpen trekken. Normaal gesproken duurt de reis naar Oostenrijk zo’n acht tot tien uur, maar het zou natuurlijk zomaar kunnen dat het deze zaterdag (en de zaterdag erna) zomaar eens wat langer kan gaan duren. Naast de drukte op de snelwegen in Frankrijk en Duitsland zullen de klassieke knelpunten in met name Oostenrijk en Frankrijk wel weer vollopen.

Relax…
Maar goed, of het nou wel of niet drukker is dan normaal op de weg, je vakantie begint natuurlijk op het moment dat je de deur achter je dicht trekt. En waarschijnlijk is de kans op een ongeluk op een drukke Duitse Autobahn waar je misschien net even wat harder rijdt dan normaal net even wat groter dan dat je door een ongelukkige val op de piste je been breekt. Om er voor te zorgen dat je wat relaxter in de auto zit hebben we een aantal tips voor je op een rijtje gezet. Je zult misschien denken ‘wat trappen die gasten een open deuren’, maar weet je, wanneer je je eraan houdt, dan zal je merken dat je nét even wat meer ontspannen op je vakantiebestemming dan normaal. En is dat niet precies waarvoor vakantie bedoeld is?

  • Rijd niet te hard

Okay, we weten dat het heel verleidelijk is om op de Duitse Autobahn het gaspedaal even flink in te drukken. Maar hoeveel tijd win je er nou daadwerkelijk mee? Zet de cruise control lekker op 130 kilometer per uur en je zit een stuk relaxter achter het stuur. Hard rijden is leuk, maar kost naast meer benzine ook meer energie voor de bestuurder. En het scheelt vaak ook weer een paar lichtflitsen van de Duitse bolide achter je die nog net even een paar kilometer harder rijdt en er graag langs wil.

Rij rustig eenmaal in de sneeuw
Rij rustig eenmaal in de sneeuw

  • Kies zorgvuldig je route

Okay, uiteindelijk ontkom je er misschien niet aan om bij Salzburg, Kufstein of Bregenz de Oostenrijkse grens over te gaan en rijd je de filefuik in, maar check in Duitsland de drukte op de wegen altijd even goed. Voorbeeldje: de Autobahn van Karlsruhe via Stuttgart naar Ulm (de 8) is over het algemeen een stuk drukker dan de weg van Würzburg naar Ulm (de 7) en ook de ‘zes’ is vaak een stuk rustiger. Misschien in kilometers net even wat langer, maar uiteindelijk in tijd korter.

  • Zorg voor winterbanden

Dit is natuurlijk een no-brainer. Los van het feit dat winterbanden veel meer grip geven zijn ze in Oostenrijk ook gewoon verplicht. In Frankrijk zijn winterbanden verplicht wanneer dat wordt aangegeven. Dit is natuurlijk een wat meer Franse manier van regelgeving, maar reken maar dat het bord er staat wanneer je aan de klim naar het skigebied wilt beginnen. In Zwitserland wordt het gebruik van winterbanden ‘aanbevolen’. In Italië zijn winterbanden in de meeste delen van het land verplicht. Uiteindelijk rijden winterbanden een stuk relaxter en hoef je ook niet bij de eerste de beste sneeuw op de weg je sneeuwkettingen om te doen. Dat is pas lekker!

Zorg voor goede winterbanden
Zorg voor goede winterbanden

  • Niet stressen

Je hebt vakantie. Weet je nog? Het is helemaal niet erg wanneer je om zes uur 's avonds aankomt in plaats van om vijf uur. Dat biertje in de après-ski staat er dan ook nog wel en ook in het hotel kan je nog gewoon aanschuiven voor het eten.

Hebben jullie nog tips om veilig en relaxt op de plaats van bestemming te komen? Of, anders gevraagd, aan welk rijgedrag stoor jij je het meest op weg naar de wintersport?

Arjen
is geboren met de kaarten van skigebieden in de wieg en heeft ze bijna allemaal bezocht. Zijn grote passie is freeriden.

Plaats een reactie

Alles staat al in het artikel, vooral het niet al te hard maar wel constant doorrijden scheelt vermoeienis. Het is vrijwel overal toch te druk om echt goed door te kunnen rijden. Beeldschermpjes met IR koptelefoons ideaal voor kinderen, en wanneer je de ruimte hebt; zet een grote sporttas tussen ze in. Dat scheelt onvermijdelijk geduw en getrek waardoor de stemming behoorlijk kan dalen. Met kinderen niet 's nachts rijden; dag/nacht ritme is door elkaar en wanneer je dan heel vroeg aankomt is je kamer toch nog niet klaar. Met alleen volwassenen geen probleem, met kinderen een crime.
Voorts zou ik in de auto de ski-kleren nog niet aantrekken zoals op de foto… :-)

Mijn motto: vroeg vertrekken en gas erop. Hoe eerder je daar bent, hoe eerder je de bar in kan!

Maar inderdaad, het uitkiezen van je route kan wel helpen. Rij je op een drukker tijdstip, dan heeft constant gassen niet heel veel zin, dat kopt. Rij je op een rustiger moment, dan is 130+ prima te doen. Het heeft ook een stukje met inzicht te maken. Sta je elke 20 seconden weer op de rem, dan is het dus te druk en kun je beter een tandje terug qua snelheid.

En zoals gezegd: stop een keer voor een bakkie pleur, zet een lekker muziekje aan, en die rit is voorbij.

Onze tip: zet de Duitse fileinformatie aan. Er zijn heel veel mogelijkheden om richting Oostenrijk te rijden (Zwitserland is iets lastiger, maar dan kan je nog de A 5 of de A 81 pakken) en wij laten het altijd van de fileinformatie afhangen. Wij beginnen met de A 61 (wonen in het zuiden), maar pakken zelden de A 8, heel vaak gaan we via Heilbronn en dan iets langer door naar het oosten om dan ofwel de A 7, ofwel de A 9 naar het zuiden te pakken (afhankelijk van waar in Oostenrijk we zijn moeten). Dat is in kilometers iets om, maar in tijd haal je dat vaak wel in vanwege de grote drukte op de A 8. En we zijn niet bang om met het wegenboek op schoot stukken binnendoor te rijden om files te vermijden.
Bovendien is de Duitse radio zeer vermakelijk: er is van alles te melden op de weg… schapen, fietsers, personen, losse scheidingsstrepen, we hebben het allemaal al voorbij horen komen. Ze waarschuwen ook altijd heel snel voor ‘ungesichterte Unfallsstellen’. Top!

@CaptainBeefheart, goeie toevoeging!
Hard tijden doe ik ook niet. Misschien 140/150 op sommige stukken maar veel harder komt het verbruik ook niet ten goede, zeker niet met een skibox op het dak. Daarnaast zijn de meeste NL’ers dat niet gewend dus zitten met klamme handen om het stuur. Tenslotte zit ik ook met m’n gezin in een volbepakte auto dus neem ik liever m’n verantwoordelijkheid.

Filmpjes voor de kids is ideaal. Die hoor je niet op de achterbank. Toen ze klein waren was het juist een extra stress-factor: dvd’s die het niet deden, verkeerde taal, moeilijke menu’s. “Mama, hij doet het niiiieeeet!”
Nu hebben ze een eigen tablet en snappen ze het beter dan ik :)
Koptelefoon gaf nog wel wat gezeur want het volume van die avi’s was vaak heel laag. Heb ik dit jaar ook opgelost door het volume van alle filmpjes softwarematig wat op te krikken. Mij pakken ze niet meer!

's Nachts rijden hebben we nooit gedaan. Ik snap nooit hoe mensen bij aankomst gelijk kunnen skiën. Ik ben gebroken als ik een nacht oversla. Maargoed, dat zal niet voor iedereen gelden.

Als toevoeging nemen we altijd een tas vol met lekkere dingen mee voor onderweg. Broodjes, gekookt eitje, thermos met koffie, snoepjes, koekjes etc. We stoppen om te plassen en tanken, maar nooit om te eten. Langs de snelweg duur en niet te vreten.
Als de kids de films even zat zijn zetten we een leuk (apres-ski) muziekje aan en zingen we uit volle borst mee.
We vertrekken vroeg maar niet heel vroeg, met als doel om aan het einde van de middag in het overnachtingshotel aan te komen.
Eerder ook wel rond 13u vanuit school gaan rijden, maar dat betekent dat je ergens onderweg moet eten en pas rond 23u aankomt en direct moet slapen (bar is meestal dicht). Ik vind het vooruitzicht van een schnitzel zo groot als een deurmat met een pot bier erbij toch wel erg verleidelijk na ruim 900 km rijden :)

Hmm, ik wil juist wel snachts rijden met de kids (van 4 & 5 jaar)
S’avonds net als anders om 19:00 de pyjama’s aan en ipv op bed lekker in de auto zetten met hun kussens, dekbedjes en niet te vergeten knuffels

Schnee hoort onder m`n ski en verder nie !

Dit jaar (net als de voorgaande jaren) gaan we 's ochtends om 4 uur rijden met zoontje van bijna 3.
Uit zijn bed halen, in de auto zetten en dan nog even 2 of 3 uurtjes slapen en dan lekker rustig broodje eten en een filmpje opzetten. Af en toe lekker muziekje aan en boekjes mee. Tijdens het tanken even een bakje koffie en benen strekken en spelen en na zo’n 15 minuten weer op pad. Zijn we rond 1 uur 's middags op de plaats van bestemming (Tirol), waar we meestal gelijk de kamer in kunnen.
Dan de nodige boodschappen doen en we hebben nog een lekker relaxt middagje tot het avondeten.
Tot nu toe is ons dat prima bevallen.

Niet lullen, skiën!!!

@dree, hebben wij ook vorig jaar gedaan, rond 2300 uur zijn we gaan rijden, in duistland rond 1 uur een stop gemaakt en de tank af getankt. De kids zijn daarna direct in slaap gevallen tot we in oostenrijk aankwamen. Ging super, dit jaar weer op deze manier. Verder lekker je tijd nemen, vakantie begint niet in oostenrijk maar al 6 mnd voor vertrek ;-) dus waarom haasten.

Meest ontspannen vind ik altijd vrijdagmiddag als de kids uit school zijn gaan rijden, en dan na een kilometer of 500 een hotel opzoeken (meestal al vooraf geboekt). De volgende dag ben je dan alle files meestal wel voor, en ben je rond het middaguur op bestemming zonder een uurtje slaap te hebben gemist. Eten langs de snelweg is inderdaad smerig, maar het eerste dorpje na de snelweg heeft meestal wel een leuk, lokaal restaurantje. En hoeveel tijd extra verlies je daar nu mee op een week vakantie?

s avonds vertrekken om een uur of 10. Heerlijk rustig op de weg. Voor dat we gaan nog even na bed van 7-half 10. En dan om de beurt rijden. De kinderen slapen de hele nacht in de auto. We hebben ze wel eens wakker moeten maken omdat we er al waren. Ontbijten en lekker skiën. Altijd even lekker rustig inkomen op groen en blauw.
Dus zo zie je maar weer, voor een ieder is dit heel persoonlijk. De een rijdt liever s nachts en de ander weer overdag.

@Arjen: Wat bedoel je met ‘de 7’ en ‘de 8’? Een A, B, L of K-weg? Misschien handig om voor de lezers er een A of BAB ervoor te zetten. En niet te vergeten de winterbandenplicht voor Duitsland. ;)

@Frans Met de ‘7’ of de ‘8’ bedoel ik de snelwegen. Dus dat gaat om de A-wegen. :-)

De cruisecontrol is een uitstekend middel om rustig en constant te kunnen rijden. Tijdig uitschakelen om zo uit te laten rollen ipv remmen, dan weer aanzetten zodra het kan. En verder goed vooruit kijken en anticiperen.
Ben meerdere malen met de de oude GTI geweest en dat maakt het rijden wel iets onrustiger. Zodra ik dan in de bergen kwam betaalde dat zich wel terug in het plezier met de haarspeldbochten uiteraard!

Hmtja, niet helemaal eens met een aantal punten:

  • Winterbanden zijn alleen verplicht bij winterse omstandigheden in Dld en A (of kettingen maar dan alleen als het wegdek niet beschadigd wordt), in Italië alleen verplicht in het Aostedal en in alle gevallen kettingen bij het bekende blauwe bord. Bron: http://www.anwb.nl/auto/themas/winterbanden/winterbanden-in-…
  • 130km/h rijden kan maar is vooral afhankelijk van omstandigheden en chauffeur.
  • route goed plannen is goed maar volg die niet blindelings vervolgens, ervan afwijken kan soms heel verstandig zijn.

@userd
"Hmtja, niet helemaal eens met een aantal punten:

  • Winterbanden zijn alleen verplicht bij winterse omstandigheden"

Je gaat op wintersport wat denk je dat je kan verwachten ???

@Martijn-w, misschien iets langer nadenken?

@Userd
Het gaat om winterbanden, niet om sneeuwbanden. Zou je temperaturen rond het vriespunt niet winters willen noemen dan? Iets wat toch vaak voorkomt op weg naar de wintersport. Dan wel vaak niet overdag, maar er wordt ook veel 's nachts gereden. Er is al zo vaak getest met verschillende banden en bewezen dat bij temperaturen beneden de 6-7 graden de zachtere compound van de winterband betere grip, remweg en dus veiligheid onderweg bied.
Voor je eigen gemoedsrust dus altijd erop voor de wintervakantie. Bovendien zijn de meerkosten van een extra setje winterwielen over langere termijn bescheiden.

On topic:
Vroeger vertrokken wij ook vaak rond een uur of tien 's avonds richting Zwitserland. De tocht naar Scuol was toen nog een echte uitdaging. Mijn zusje en ik achterin in slaap, walkman voor de verhaaltjes en de bak met proviand voor onderweg en het leesvoer strategisch tussen ons in gepositioneerd. Het verstoorde ritme viel wel mee. Urenlange files ging ons een stuk minder af en gaf een behoorlijke extra last aan mijn ouders. Ik kan me nog goed de colonnes over de Fern- of de Fluelapas herinneren. Die laatste is door de tunnel verdwenen, maar de Fernpas blijft een knelpunt.
Neem gewoon de tijd en ga gewoon mee met de flow. Haasten is weinig sneller, en een stop net van de snelweg af kan verrassend leuk zijn. Zo hebben we in Oostenrijk en Duitsland een aantal keer heerlijk en voor een prikkie gegeten, even de benen gestrekt en met frisse moed de rit vervolgd.

@Bennie, ik ben een groot voorstander van winterbanden, ook in NL, maar ze zijn nou eenmaal niet verplicht, zoals hierboven wél gesteld wordt. Dat je het jezelf knap lastig kan maken als je op zomerbanden richting skigebied vertrekt, spreekt voor zich.

Nog een tip: tank de auto bij vertrek al vol, maar tank 'm na een paar 100km weer helemaal vol. Zo kan je in 1 ruk door naar je bestemming zonder de tankstress die je na 500-700km hebt (afhankelijk van hoe snel je tank leeg is)

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Nu is het op de drukke weekenden wat anders, maar wanneer de situatie het toestaat kan een snelheid boven de 130 ook heel relaxed rijden imho.

Sowieso ligt het aan je auto, uit mijn ervaring weet ik dat een peugeot 206 bij 170 niet heel comfortabel rijd, terwijl mijn huidige 308sw dat wel doet, terwijl een Mercedes R met meer comfort 190 rijd dan een 206 op 130.

Daarnaast telt ook mee hoe ‘leuk’ je rijden vind, ik vind onder normale omstandigheden rijden niet heel zwaar of lastig, oke, als je de berg af rijd en het sneeuwt, er is nog niet geschoven of gestrooid dan kan het een uurtje inspannend zijn, maar een schone half lege autobahen zijn toch gewoon een genot om overheen te glijden?

Tenslotte, ja het scheelt tijd, op zo een rit (afhankelijk waarvandaan je vertrekt) kan het je zomaar 1,5 tot 2 uur schelen.

@Ferdinand, ik doe het juist andersom. Ik tank niet voordat ik weg ga (tenzij de tank bijna leeg is uiteraard), maar pas bij de eerste stop ergens in DLD. Nog goedkoper ook.
Daarna zou ik inderdaad kunnen doorrijden, maarja, er zitten nog wat plasgeitenbreiers achterin dus dat lukt toch niet. Bovendien wil ik de tank niet leegrijden om een beetje voorbereid te zijn op onverwachte omstandigheden. Als er nog één-derde over is wil ik sowieso weer tanken, maar dan is het toch ook wel weer de hoogste tijd om even te pauzeren.
Uiteindelijk stop ik een keer of 3, maar dat is dan altijd een plas-tank combi.

Wij rijden met skibox op het dag dus dan is harder dan 130 km/h sowieso niet aan te raden. Voor goede winterbanden is ook gezorgd. Verder gaat onze kleine meid (net 1 jaar als we gaan) mee en die zit voor het eerst zo lang in de auto. Om het nog relaxter te maken vertrekken wij dus vrijdagochtend na het ontbijt. 's Avonds eten en slapen we in Altenstadt aan de A7 tussen Ulm en Memmingen. Om vervolgens zaterdag na ons Beierse ontbijt de laatste drie uurtjes Naar Sölden te rijden. Kopje koffie en een borrel bij aankomst en daarna lekker het appartement in. Uitermate relaxed dus :)

Mijn tip. Laat vrouw en kinderen thuis. Dat scheelt een hoop gestress. ;)

Übung macht den meister!!!

Gewoon bijtijds vertrekken, wij meestal een uur of 5 s,morgen , bij slechte weer vooruitzichten wat eerder of later cruise control op 130, thermoskannetje koffie wat goede cd,s en gaan, en meestal bereiken we na een uur of 10 onze bestemming in Solden of het Zillertal

Gang is alles

Tips waar ik zelf altijd gebruik van maak:

  • zorg voor goede muziek, een goed gevulde tas met eten en drinken
  • vermaak voor de achterbank (wie daar ook zit, als ze maar niet aan je kop zeuren)
  • één snelheid kiezen. Dat is bij mij altijd tussen de 140 en de 150 wat 's nachts goed haalbaar is (afhankelijk van omstandigheden natuurlijk)
  • Goede schoenen. Ik neem altijd een paar schoenen mee voor tijdens de rit en een paar voor op locatie.
  • Vignet van tevoren aanschaffen.

Deze reactie plaats ik vanuit een hotel in Neuville sur Ain in Frankrijk. Vandaag heerlijk over de autoroute naar toe gereden. Morgan laatste 250 km naar Valmorel.
Tipje om de Franse files te vermijden: voor bestemmingen onder Grenoble: Rijd door Lyon (A6/A7) naar het zuiden en neem bij Valence de A49 richting Grenoble. Iets langer, maar je vermijdt de standaard files bij Lyon en op de A43.

Oef. Wij reden vanavond een keer de A 3 af richting A 9 in plaats van de A 61 met dan de A 6.
Weet niet of dat een volgende keer weer gebeurt. De A 3 is erg druk, tot laat in de avond veel vrachtverkeer, veel optrekken, afremmen enzovoort. Blij dat we nu kunnen slapen in Ingolstadt… Morgen op tijd op en dan zijn we in een uurtje München al voorbij en daar doen we het tenslotte voor… :-)

Hoop goede punten hierboven. Zelf vind ik het een must de Tom tom up to date te hebben met live updates. Al verschillende keren in het verleden tijdens de rit alternatieven voorgeschoteld gekregen verderop de route met daarbij genoemde tijdswinst. Kun je kiezen of je de route wel of niet neemt. Overigens wel een handigheid om in je hoofd te hebben zitten hoe de route verloopt met enige alternatieven (net als vroeger

We zijn net terug van het brandnertal, lekker rustig op de weg, dat kunnen we van de andere kant vande weg niet zeggen, file, file, file. Dan lees ik hier bij control op 130 of 150 en knallen, nou op de weg karlsruhe, stuttgart veel werkzaamheden, alles rond stil. Bij omgeving köln zag ik rond 11 uur auto,s met skikoffers, en dacht misschien is het niet zo,n gek idee om in de drukke vakantieweken, zo rond 10 ,11, 12 uur vertrekken, met normaal gesproken 8 tot 10 uur bijtijds, kom je zelfde tijd aan als de mensen in de file om karlsruhe, om 9 'a 10 uur s’morgens.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie